Elevene fikk en smakebit på fremtidens utslippsfrie byggeplasser

Publisert 03. mai 2023

Eviny demonstrerte mobile batterier og hurtigladeløsninger under årets Sikkerhetsuke på Os i Bjørnafjorden kommune. Rundt hundre tilreisende elever innen bygg og anleggsfag fikk teste elektrisk gravemaskin og forskjellige ladeløsninger. Elevene var nysgjerrige, og lurte på om elektrisk drift virkelig kunne erstatte dieseldrevne anleggsmaskiner.

Hvert år går anleggsbransjen sammen og tilbyr en sikkerhetsuke for elever som studerer maskinførerfag og anleggsmaskinmekanikerfag. Hensikten er å styrke utviklingen innenfor sikkerhetsrelatert arbeid og vise teknologisk innovasjon innenfor anleggsbransjen. 

Mange av elevene var nysgjerrige på Eviny sin stand med ulike batterier, ladeløsninger og en elektrisk gravemaskin. Elevene har tidligere vært på utplassering hos små og større entreprenører, men ingen hadde noen gang testet gravemaskin med elektrisk drift.

– Som mange andre bransjer merker vi at det skjer et grønt skifte i anleggsbransjen. Den erfarne anleggsarbeideren er vant til at alle anleggsmaskiner går traust og pålitelig på fossil energi. Den velkjente eksoslukten og motorbrummingen er selve klarsignalet på at dagen er i gang. Men hva om vi kan fjerne støy og lukt? Og ikke minst utslippene. Vi la merke til at elevene var nysgjerrige, og hadde mange spørsmål om kraft og ytelse, sier Frank Roger Brakstad, salgsleder for mobil energi i Eviny.

Elevene fikk en grundig innføring i batterier og hurtigladere for utslippsfrie byggeplasser.

Annerledes opplevelse å kjøre elektrisk

Elevene fikk teste den elektriske gravemaskinen og ble overrasket over opplevelsen.

– Veldig kult. Det føles som en vanlig gravemaskin, men samtidig er det en annerledes opplevelse. Det er veldig enkelt å styre grabben. Og det er ingen vibrasjoner, lyd og eksos, sa en av elevene som fikk prøve seg i den elektriske gravemaskinen fra Eviny sin samarbeidspartner, Ramirent.

Anleggsbransjen skriker etter lærlinger og mange hevder at ny og spennende teknologi kan bidra til å tiltrekke flere ungdommer til faget.

– Overgangen til nullutslippsløsninger skjer nå i hele samfunnet, og vi kan virkelig se fremgangen, spesielt innen bilbransjen. Det er fantastisk å tenke på alt som har skjedd på bare noen få år. Nå er tiden kommet for anleggsbransjen, og vi har nettopp skapt 100 nye ambassadører for utslippsfrie byggeplasser, sier Frank.

Elevene var nysgjerrig og hadde mange spørsmål knyttet til elektrisk drift av anleggsmaskiner.

Batterier til alle formål


Eviny hadde med seg en rekke ulike batterier og hurtigladere som ble demonstrert på Sikkerhetsuken. Blant annet fikk elevene prøve en mobil hurtiglader med integrert batteri på hjul, en hurtiglader i stålramme for enkel lifthåndtering, store batterimoduler på bakken med styringsenhet, og et smart byggestrømskap. I tillegg ble skjermen og kjøleskapet på messe-standen drevet av Eviny sitt nye Instagridbatteri – et allsidig og bærbart batteri konstruert for å lade småelektrisk utstyr på byggeplassen.

Men hva skjer når gravemaskinen går tom for strøm? Må man legge ned arbeidet, og gå hjem for dagen? Og hva med brannsikkerhet? Hva gjør vi hvis batteriet tar fyr? Dette var spørsmål som gikk igjen hos elevene.

Jørgen Alvheim er prosjektleder for mobile batterier hos Eviny. Han er vant til å få slike spørsmål, blant annet fra entreprenører han er i kontakt med.

– Gravemaskinen lader fra 20–80 prosent i løpet av omtrent 30 minutter. Den lades opp om natten og er fulladet om morgenen. Da varer batteriet frem til lunsjtid. I lunsjen settes maskinen på hurtiglading, slik at man kan fortsette arbeidet etter lunsj og frem til endt arbeidsdag, sier Jørgen.

Den elektriske gravemaskinen fra Ramirent lades opp i løpet av en lunsjpause.

– Når det gjelder brannsikkerhet er det viktig å huske at en elektrisk brann er annerledes enn en brann i en forbrenningsmotor. Entreprenører som er kunder hos oss får god innføring i å håndtere slike situasjoner på en korrekt måte, selv om det er svært liten risiko for slike hendelser. Du kan sammenligne det med risikoen knyttet til å kjøre elbil, sier Jørgen.

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler